رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور  گفت: از ارائه پیشنهاد عمومی شدن پایه دهم متوسطه از سال آینده خبر داد و گفت: اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، از سال آینده دانش‌آموزان دهم در سه پایه علوم انسانی و معارف، علوم پایه و فنی و حرفه‌ای تحصیل کرده و در پایه یازدهم و دوازدهم در رشته‌های انتخابی خود ادامه تحصیل می‌دهند.


به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری با بیان اینکه اکنون پیش‌نویس اهداف، عناوین و سرفصل‌های دروس متوسطه را آماده کرده و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌دهیم تا به تصویب برسد، گفت: از جمله برنامه‌های مدنظر برای سال 94 سامان‌بخشی شاخه‌های درسی خواهد بود.
 
او همچنین در این باره توضیح داد: اگر طرح سامان‌بخشی جدید شاخه‌های درسی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد در پایه دهم عمومی خواهد شد و دانش‌آموزان در این پایه در 3 شاخه تحصیلی علوم انسانی و معارف، علوم پایه و فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و سپس برای پایه یازدهم و دوازدهم در رشته‌های ریاضی، تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای، کارودانش تفکیک می‌شوند.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه اگر این پیشنهاد مورد موافقت قرار بگیرد، اظهار داشت: طی سه ماهه اول سال آینده امور مربوط به آن را نهایی کرده و آن را برای سال 95، 96 اجرایی می‌کنیم. براین اساس، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه نهم اتفاق خواهد افتاد.
 
محمدیان ادامه داد: البته استعدادسنجی باید از پایه اول ابتدایی انجام شود اما دانش‌آموزان در پایه نهم رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند. براین اساس در سال دهم دروس در سه رشته‌ای که ذکر شد مشترک هستند و دانش‌آموزان می‌توانند راحت‌تر در صورت تمایل تغییر رشته بدهند. به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی بخواهد رشته تحصیلی خود را تغییر بدهد، تنها با دو امتحان می‌تواند رشته تحصیلی‌اش را عوض کند، در واقع انتخاب رشته سیال می‌شود.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی متخصصان معتقدند باید آموزش تخصصی را به ویژه در دوره فنی و حرفه‌ای توسعه داد و آن را از پایه نهم آغاز کرد، گفت: برخی معتقدند از ابتدا باید به صورت تخصصی نیرو برای شغلی تربیت کرد‌اما ما باید سطح فرهنگی و تربیتی دانش‌آموز را هم لحاظ کنیم. از سوی دیگر برخی معتقدند باید دبیرستان یک دوره عمومی باشد اما هیچ‌کدام امکان‌پذیر نیست. ما باید اهداف مندرج در سند تحول بنیادین را محقق کنیم.
 
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برآورد ما این است که دوره عمومی را تا پایان سال نهم داشته باشیم که تحصیل اجباری است، گفت: در قانون تاسیس آموزش و پرورش و در سند تحول هم آمده است، دانش‌آموز باید در دوره دوم متوسطه برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و ورود به بازار کار آمادگی پیدا کند.
 
به گزارش ایسنا، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با شرح دادن این که برای سال آینده دروس پایه پنجم و نهم جدیدالتعلیم خواهند بود، گفت: برنامه‌ریزی برای تجدیدنظر در پایه ششم و دهم را نیز که مربوط به سال 96 – 97 است را از هم‌اکنون آغاز کرده‌ایم و در حال مشخص کردن اجزای دروس هستیم.
 
وی افزود: در سال آینده مجلات رشد نیز با تغییر رویکرد منتشر می‌شوند و در حوزه پژوهشی هم امیدواریم بتوانیم برای تربیت پژوهشگر در مقطع ارشد و دکتری مجوز بگیریم.
 
به گزارش ایسنا، محمدیان در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این سازمان در سالی که گذشت پرداخت و گفت: در مجموع یک گام به جلو حرکت کردیم. در بخش‌هایی در حد انتظار ظاهر شدیم، در بخش‌هایی در بخش انتظار کار کردیم و در بخش‌هایی نیازمند بهبود و ارتقا هستیم. باید هر روز بهتر از قبل باشیم.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور ادامه داد: تولید و توزیع بسته‌های آموزشی، فعالیت‌های علمی، چاپ و توزیع کتب درسی در اجرای کامل حسابداری عملیاتی از جمله مهم‌ترین محورهای فعالیت‌های سازمان در سال 93 بودند، گفت: در سال جاری، 700 عنوان کتاب از سوی انتشارات مدرسه به چاپ رسید که 150 عنوان چاپ اول و 595 عنوان تجدیدچاپ شده بودند، در واقع می‌توان گفت هر روز سه کتاب منتشر کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه حدود 44 طرح پژوهشی پایان یافته در سال 93 داشتیم، گفت: 53 مقاله علمی پژوهشی در پژوهشگاه ما تولید شد. 17 نشست و 4 کارگاه تخصصی برگزار کردیم و به 120 پایان‌نامه و طرح پژوهشی راهنمایی و مشاوره ارائه دادیم و 143 پایان‌نامه و مقاله پژوهشی را ارزیابی کردیم. همچنین 19 فصلنامه منتشر شد که 619 مقاله در آنها پذیرفته شده بود.
 
محمدیان به ظرفیت‌ها و پتانسیل شبکه ملی رشد اشاره کرد و گفت: 500 قطعه فیلم و کاربرگ پشتیبان کلاس‌های درسی را در شبکه بارگذاری کردیم. همچنین لوح‌های فشرده آموزشی برای پایه چهارم و پنجم را در شبکه رشد قرار دادیم.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور افزود: اکنون شبکه اشباع شده و امیدواریم بتوانیم در سال 94، تبدیل شبکه رشد به بنیاد ملی رشد را کلید بزنیم و سرویس بازی و سرگرمی را نیز طراحی کرده و به آن بی‌افزاییم، در این صورت رشد محلی برای مجموعه فعالیت‌های الکترونیکی آموزشی برای جوانان خواهد شد.
 
وی به انتشار مجلات رشد نیز اشاره و عنوان کرد: مجلات رشد دانش‌آموزی با پنج عنوان کتاب با تیراژ 34 میلیونی چاپ و توزیع شد. درگروه مجلات تخصصی رشد، 19 عنوان و 650 هزار تیراژ، در گروه مجلات رشد عمومی شش عنوان با 205 هزار تیراژ و در گروه مجلات رشد روشن ویژه نابینایان چهار عنوان و با 4000 تیراژ داشتیم.
 
محمدیان ادامه داد: کتابنامه رشد نیز در سال جاری برای دانش‌آموزان از پایه اول تا پایان دوره متوسطه چاپ شد. کتابنامه رشد، کتاب‌های توصیفی مواد خواندنی مناسب برای دانش‌آموزان است.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور به تولید 70 عنوان نرم‌افزار به همراه کتب درسی اشاره و عنوان کرد: برای مقطع ابتدایی و متوسطه اول، 25 عنوان و برای دوره فنی و حرفه‌ای پنج عنوان نرم‌افزار طراحی و توزیع شد. همچنین در 14 عنوان، فیلم آموزشی ویژه مدرسان پایه چهارم و هشتم که کتب جدیدالتالیف داشتند، تولید کردیم که شامل 1600 دقیقه فیلم آموزشی بود. علاوه بر این 16 عنوان فیلم آموزشی شامل 1660 دقیقه برای دانش‌آموزان در این دو پایه تولید شد.
 
وی افزود: در سالی که گذشت هشت عنوان کتاب گویا برای دانش‌آموزان نابینا تولید کردیم و امیدواریم کتب صوتی را در حوزه‌های غیردرسی هم برای معرفی دانش‌آموزان نابینا طراحی کنیم. همچنین طرحی برای زبان شناسی دانش‌آموزان ناشنوا داریم که امیدواریم به سرانجام برسد.
 
به گفته محمدیان، 123 میلیون و 905 هزار و 974 کتاب درسی چاپ و توزیع شد و مولفان و برنامه‌ریزیان کتب درسی مستقیما با مدرسان ارشد کشوری در ارتباط بوده و آنها را برای تربیت مدرسان میانی در استان‌ها آماده کردند تا بتوانند با معلمان آموزش‌های لازم را برای کتب درسی جدیدالتالیف پایه چهارم و هشتم آماده کنند.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور همچنین به تغییر 10 سند استاندارد کسب مهارت فنی و حرفه‌ای اشاره و عنوان کرد: کتب فنی به علت تغییر تکنولوژی در بازار زیاد تغییر می‌کنند و باید استانداردهای بازار کار را بررسی و مطابق با آن استاندارد آموزشی تولید کنیم.